donderdag 16 maart 2017

30 dagen zonder vlees - falafels maken




30 dagen zonder vlees

FALAFELS

Falafels zijn lekker, vegetarisch en makkelijk zelf te maken.  Je kunt ze kant en klaar kopen in de supermarkt of biowinkel maar ik wilde dit eens zelf maken.

Het maken was eenvoudig maar een kliederboel, daar geef ik niet om, handjes onder de kraan of eventjes mijn keukenschort afvegen. Ik maakte vorige week falafels met kikkererwten en wortel, deze waren superlekker, jammer genoeg denk ik altijd te kunnen onthouden wat ik erin gedaan heb, niet zo dus.  
Nu heb ik er een notaboekje bijgenomen en mezelf beloofd op te schrijven wat ik gebruik van ingrediƫnten en de hoeveelheid.

Ik heb ze koud uit het vuistje gegeten met een sausje van 2 soeplepels geitenyohurt en een soeplepel homemade pesto.





  • 1 blik kikkererwten
  • 200 gr geraspte wortel
  • 200 gr geraspte courgette
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 150 gr fijne havervlokken
  • 4 eetlepels sesamzaadjes
  • klein handje gesneden bladpeterselie
  • peper en zout
  • tl komijnpoeder en tl chilivlokken
oven voorverwarmen op 200° en bolletjes draaien van het mengsel

Ik bakte ze 30 min op de bakplaat op een bakpapier, maar volgende keer bak ik ze op een seliconevel, 
omdatt ze toch wat plakten aan mijn papier, eenmaal afgekoeld schudde ik met het papier en toen kwamen ze makkelijker los. 






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten